Als bedrijfskundige ben ik van de ‘harde’ bedrijfsdoelstellingen; specifiek, meetbaar en haalbaar. Winst, omzet, rendement: daar word ik nou blij van. Maar ‘typisch Pietsje’ is ook dat ik graag mensen vooruit help. Dat ik dol ben op de grote lijnen en de rol van de individuele mensen daarin. Reden waarom ik me als professional ook ben blijven ontwikkelen in de soft skills, zodat ik terug kan vallen op allerlei interventies die helpend zijn in het hele proces.
Ik vind leren fantastisch, als meisje al. Maar ik groeide op zonder daarin specifiek gestimuleerd te worden. Studeren was nou eenmaal ondergeschikt aan werken bij ons thuis op de boerderij. En dus heb ik beide gedaan; studeren én altijd hard (mee)werken.
Ik redde het …. grotendeels op wilskracht en eerlijk gezegd ook vanuit bewijsdrang. Inmiddels weet ik dat het ook wel een beetje anders kan.
Nog altijd word ik enorm getriggerd door het onmachtige gevoel van wel vooruit willen, maar nog niet weten hoe. En toch zeker weten dat het kan. Ook als organisatie, als team of als teamleider.
Als je daar induikt, uitzoekt wat de onderstromen zijn, écht gaat luisteren en de doelen (of zo je wilt “de verlangens”) laat spreken én laat sturen… dan breek je de zaak open. Zet je dingen op een rij. Is er ruimte voor eigen motivatie, drive, flow.. dan worden mensen onhoudbaar, dan gáán ze! In het Fries zeggen we: “Net te hâlden”.
Ambitie-lozen? Ik geloof er niet in. Een helder doel en gevoel dat het haalbaar is, met mensen op hun eigen unieke plek, dáár geloof ik in. Ondersteund door heldere doelen. En zeker ook helderheid over welke plekken of posities er dan te vergeven zijn, hoe je daar komt, hoe je daar blijft en hoe je van daaruit verder kan. Als je begint met weten wat je te leren hebt, komt de rest ook op gang.
“Pietsje kan goed ideeën omzetten in actie, mag graag initiatieven starten, voorstellen voorleggen of problemen oplossen. Ze kan mensen goed opbeuren, door ze haar volledige aandacht te geven.”
“Ze past haar advies aan bij de behoeften en sterke punten van zowel de mensen als de organisatie. Daar komt bij dat ze een situatie of probleem vaak net even vanuit een andere invalshoek kan belichten. Verhelderend.”
“Pietsje leert mensen graag de verbanden tussen hard werken en versnelde groei als persoon of professional. Ze laat mensen uitblinken.”